Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. april 2024 | 18:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Strømforbrug og Harman Kardon HK 990 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg læste en anmeldelse af HK 990, hvor der stod at den brugte ikke mindre end 180W i idle:

"The enormous size of the amplifier is dictated by a combination of its high power rating (150 watts into 8 ohms, though we had
no trouble extracting 200 watts from it in our tests), a high standing current which causes the first few watts of output to be
delivered in class A (and causes power consumption to be a high 180 watts at idle), dual mono operation of the power
amplification channels right down to separate mains transformers and the simple need for a lot of space at the back to
accommodate analogue and digital input and output sockets."

Kan det virkelig passe? Og er det normalt for forstærkere i den størrelse?
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er meget forskelligt hvad forstærkere bruger, men alle forstærkere der kører klasse A op til et hvis niveau (vist nok 60 watt for hk990) har en høj tomgangsstrøm (mener det hedder bias). Min gamle Holfi havde et enormt forbrug selv når den var på standby, for den spillede bedst når den var varm. HK990 har et standby forbrug på under 5 watt.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

Hej,

Det er meget forskelligt hvad forstærkere bruger, men alle forstærkere der kører klasse A op til et hvis niveau (vist nok 60 watt for hk990) har en høj tomgangsstrøm (mener det hedder bias). Min gamle Holfi havde et enormt forbrug selv når den var på standby, for den spillede bedst når den var varm. HK990 har et standby forbrug på under 5 watt.



Jeg tror ikke at den omtalte HK kan levere 60W i klasse A...
Måske ikke engang 6W..! 


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Ren matematik

Hvis den kan levere 150 W/8 ohm, så kan den levere 50Vp. (Her medtager vi så ikke at der stadig skal være lidt spænding over transistorene for at virke)

Hvis den bruger 180W i tomgang, så kan der maks blive afsat 90W pr. kanal (her medtager vi ikke at resten af forstærkeren kan finde på at bruge strøm også. Kun udgangstrinnet)

Dermed får vi en absolut maksimal tomgangsstrøm på 90w/2*50v = 0,9A

0,9A * 8ohm giver 7Vp => 3,2W / 8 ohm i ren klasse A (Teoretisk maksimum)

Beklager, men mine ganske vellydende forstærkere yder hele 122mW i ren klasse A (Tomgang på 175mA) og de lyder ganske godt. Anmelderne på High Fidelity var vilde med din HK'er. Måske er det vigtigere end ren klasse A effekt?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Matematikken lyver nok ikke så jeg bøjer mig , men oplyste kun hvad jeg fik at vide af en fra Harman, men under alle omstændigheder så er det en fed forstærker, jeg er mega glad for min.

Nå men når jeg nu tænker lidt over det, så sagde ham Harman manden noget med at den kørte kl. A op til ca. 60  watt, kan det være en eller anden smart marketingsmåde at formulere sig på så han alligevel har ret, han nævnte ikke direkte noget med udgangseffekt?

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om at jeg har sådan en elmåler fra elsparefonden, så den satte jeg lige til, min HK990 bruger 1,9 watt i standby, og 160 watt i tomgang.

Meget energi venligt må man sige, når den altså er slukket

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

"ægte klasse A" kræver høj tomgangsstrøm og dermed store strømforsyninger, køleplader og el-regninger. Sådan er det bare. Dyrt og ikke et kvalitetsstempel i sig selv.

Når nu det er fedt for producenterne at kunne skrive "klasse A" på deres forstærkere, men fordelen ikke altid stod mål med investeringerne, så finder de på "noget andet" og det er at forsøge at opnå fordelen uden ulemperne. Det gøres ved at forhindre at transistoren "slukker" helt, hvilket også er fordelen ved klasse A.

Ulemper er så at hvor det før var "hørbart" når en transistor tænder og slukker (der hvor den går fra klasse a til klasse b) så kan det blive hørebart der hvor den slår imellem "musik-mode" og "holde-transistoren-tændt-mode". Jeg husker en Luxmann som kunne slåes til og fra klasse a og FiHi & Elektronik mente ikke de kunne høre forskel. Det skyldes formegentlig at der ikke var nogen, men at fordelen ved at den kunne kører klasse A (stor stabil strømforsyning, overdimentioneret effekttrin m.m.) gav så store fordele selv i "ikke-klasse-a-mode" at der ikke var forskel.

Jeg vil også tro at HK'eren har noget ekstra kredsløb til at holde gang i transistorene, selv efter slukke tid og at det er det de mener.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Meget energi venligt må man sige, når den altså er slukket

Det vil jeg så ikke kunne sige om mine. De kan ikke slukkes

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes